ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده

ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده

ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده

کاغذ دیواری یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراسیون داخلی است که امروزه به دلیل راحتی نصب و تنوع طرح‌های آلبوم‌های کاغذ دیواری٬ این محصول بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. با این حال آسیب دیدن و پاره شدن کاغذ دیواری امری است اجتناب‌ناپذیر که ممکن است خیلی از کسانی که قصد خرید و انتخاب این محصول دارند را دچار شک و تردید کند. اما خبر خوب این است که روش‌های اصولی برای ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده یا کنده شده وجود دارد که می‌توانید به راحتی با انجام آن‌ها از کاغذ دیواری آسیب دیده خود٬ مجددا استفاده کنید. در ادامه این مقاله دلایل آسیب دیدن و روش‌های ترمیم کاغذ دیواری را برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد٬ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فهرست:

  • علت باد کردن و حباب کاغذ دیواری پس از نصب
  • نحوه بر طرف کردن حباب‌‌های کاغذ دیواری
  • نحوه از بین بردن لکه و چربی از روی کاغذ دیواری
  • علت کنده شدن کاغذ دیواری
  • روش‌های ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده

علت باد کردن و حباب کاغذ دیواری پس از نصب

گاهی اوقات بعد از نصب کاغذ دیواری٬ بعضی از قسمت‌های آن باد کرده و حباب زیر کاغذ ایجاد می‌شود که علت آن خشک نشدن چسب زیر کاغذ می‌باشد و با گذشت 3 الی 4 روز برطرف می‌شود. اما در مواردی دیگر شرایط آب و هوایی و وجود رطوبت و نم٬ باعث متورم شدن رنگ یا گچ دیوار شده و حباب در زیر کاغذ دیواری ایجاد می‌شود.

علت باد کردن و حباب کاغذ دیواری پس از نصب
علت باد کردن و حباب کاغذ دیواری پس از نصب

نحوه بر طرف کردن حباب‌‌های کاغذ دیواری

اگر حباب حاوی هوا باشد٬ از درز بین کاغذها مقداری چسب به وسیله‌ی سرنگ به محل مورد نظر اضافه کنید و صبر کنید تا خشک شود و حباب از بین برورد٬ اما اگر برآمدگی به علت رنگ و گچ کنده شده دیوار باشد٬ باید در محل آسیب دیده یک خراش روی خراش قبلی به صورت به علاوه ایجاد کرده٬ بعد از آن رنگ و گچ کنده شده را خالی کنید و سپس شکاف ایجاد شده را با چسب مخصوص پر کنید و کاغذ دیواری را به دیوار بچسبانید.


حتما بخوانید: بهترین چسب برای نصب کاغذ دیواری


نحوه از بین بردن لکه و چربی از روی کاغذ دیواری

برخی از لکه‌ها و چربی‌های روی کاغذ دیواری غیرقابل شستشو را با آب و اسفنج نمی‌توان از بین برد٬ در این شرایط برای پاک کردن این لکه‌ها می‌توان از الکل سفید و تکه‌ای پنبه استفاده کرد.

ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده
ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده

الکل پاک‌کننده انواع چربی و یکی از بهترین گزینه‌ها برای پاک کردن لکه‌ها می‌باشد٬ زیرا علاوه بر اینکه قدرت پاک‌کنندگی بالایی که دارد٬ کمترین آسیب را به رنگ و بافت کاغذ دیواری وارد می‌کند.

علت کنده شدن کاغذ دیواری

از اصلی‌ترین دلایل کنده شدن کاغذ دیواری وجود نم و رطوبت در زیر کاغذ است. بنابراین جهت رفع این مشکل باید کاری کرد تا نم و رطوبت در دیوار از بین برود.

با رعایت نکات ساده زیر به راحتی می‌توانید کاغذ دیواری خود را از در برابر نم و رطوبت در امان نگه‌ دارید:

  1. در صورت مشاهده نشتی آب در دیوار به علت ترکیدن لوله و یا نفوذ آب باران٬ پیش از نصب کاغذ دیواری٬ تمام ایرادات را برطرف کنید.
  2. به وسیله تهویه و یا باز کردن پنجره‌ها رطوبت خانه را کاهش دهید.
  3. تا حد ممکن لباس‌های خیس را در خانه پهن نکنید.

حتما بخوانید: روش اندازه‌ گیری و محاسبه تعداد رول کاغذ دیواری


روش‌های ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده

در ادامه مقاله ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده به چندین روش‌ برای ترمیم کاغذ دیواری‌های آسیب دیده خواهیم پرداخت.

باز شدن درز و لبه‌های کاغذ دیواری

اگرچه این آسیب٬ مشکل چندان بزرگی به حساب نمی‌آید٬ اما می‌توان به قطعیت گفت که از رایج‌ترین مشکلات کاغذ دیواری‌ها باز شدن درز و لبه‌ی آن‌ها است.

برای حل این مشکل تنها نیاز به چسب کاغذ دیواری و قلمو دارید. ابتدا فضای بین کاغذ و دیوار را تمیز کنید٬ سپس درز را بزرگتر کرده و گرد و غبار بین آن را نیز تمیز کنید٬ اگر این مرحله به درستی انجام نشود٬ چسب به درستی به دیوار نمی‌چسبد. سپس کاغذ دیواری و دیوار را چسب بزنید. در مرحله‌ی بعد یک اسفنج تمیز را مرطوب کرده و روی کاغذ قرار داده و آن را به سمت درز فشار دهید. در صورت خارج شدن چسب از درز کاغذ دیواری آن را با اسفنج تمیز کنید.

روش‌های ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده
روش‌های ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده

آسیب دیدن لایه‌ی رویی کاغذ دیواری

در مواردی دیگر ممکن است فقط لایه‌ی رویی کاغذ دیواری آسیب دیده باشد و لایه‌ی زیرین آن سالم بوده و به دیوار چسبیده باشد. در چنین شرایطی می‌توان از چسب کاغذ دیواری و یا مواد مخصوص نصب کاغذ دیواری برای چسباندن لایه‌ی رویی استفاده کنید٬ اما باید برای انجام این کار دقت زیادی داشته باشید زیرا در صورت خیس شدن کاغذ دیواری٬ این لایه به راحتی دوباره پاره می‌شود.

جایگزین کردن بخشی از کاغذ دیواری

اگر به دلیل خراش‌های زیاد و یا لکه‌های به جا مانده از مواد شیمیایی کاغذ دیواری دچار آسیب شده باشد٬ بهتر است برای این کار کاغذ دیواری آسیب دیده را با کاغذ دیواری جدید جایگزین کنید. برای انجام این کار٬ یک شکل مستطیلی یا مربعی روی کاغذ دیواری بکشید و با کاردک آن قسمت را از دیوار جدا کنید.

اگر کاغذ دیواری شما طرح‌دار است باید طرح آن هم‌راستای بخش صدمه‌دیده باشد. بخش جایگزین را از روی رول کاغذ دیواری جدا کنید و به اندازه 5 سانتی‌متر از هر جهت، نسبت به قسمت آسیب‌دیده در کاغذ دیواری پیش بروید. در مرحله بعد باید کاغذ دیواری جدید را به صورتی روی کاغذ دیواری قبلی قرار دهید٬ که طرح‌های آن‌ها در امتداد یکدیگر باشد. در نهایت نیز کاغذ دیواری جدید را بر روی قبلی بچسبانید.

جایگزین کردن بخشی از کاغذ دیواری
جایگزین کردن بخشی از کاغذ دیواری

جایگزین کردن یک ردیف کامل از کاغذ دیواری

اگر یک ردیف کامل از کاغذ دیواری شما آسیب دیده است٬ بهترین کار٬ تعویض کل آن ردیف از کاغذ دیواری‌ها می‌باشد. برای انجام این کار بهتر است در سطح کاغذ دیواری آسیب‌دیده حفره‌هایی ایجاد کنید٬ سپس آن‌ها را خیس کنید. در این صورت رطوبت از طریق حفره‌ها به کل ردیف کاغذ دیواری منتقل شده و کاغذ به راحتی جدا می‌شود.

جایگزین کردن یک ردیف کامل از کاغذ دیواری
جایگزین کردن یک ردیف کامل از کاغذ دیواری

هنگام جدا کردن ردیف جدید کاغذ دیواری از رول، دقت کنید که طرح‌های کاغذ دیواری جدید و قدیم هم‌راستای یکدیگر باشند.


حتما بخوانید: روش‌های نصب کاغذ دیواری


سخن آخر

استفاده از کاغذ دیواری یکی از بهترین روش‌های تغییر طراحی داخلی هر محیطی می‌باشد٬ اما ممکن است بر اثر عوامل متعددی چون آلودگی٬ لکه‌های چربی٬ خراش برداشتن و … دچار آسیب دیدگی شود.

خبر خوب این است که پس از صدمه دیدن کاغذ دیواری می‌توانید آن را ترمیم کنید و برای این کار تنها کافی است از چند ابزار و تکنیک‌ خاص استفاده کنید تا کاغذ دیواری شما مثل روز اول شود. در انجام این کار حتما دقت کافی را داشته باشید٬ تا ترمیم غیرقابل مشاهده و نامحسوس بوده و لطمه‌ای به زیبایی کاغذ دیواری وارد نکند.

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید. امیدواریم مقاله ترمیم کاغذ دیواری آسیب دیده برای شما مفید واقع شده باشد.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *